پنجشنبه, ۶ دی ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-12-26
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 47760 |
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۴۰۳ - ۶:۴۰ | ارسال توسط :
5 بازدید
۰
می پسندم
ارسال به دوستان
پ

پریسا ساسانی: مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویا نمایی در سال ۱۳۶۳ با نام مرکز سینمای تجربی و نیمه‌حرفه‌ای با هدف گسترش آموزش و تولید سینمای مستند و فیلم‌های حرفه‌ای نیمه بلند تشکیل شد و در مدت زمان تشکیل مدیران مختلفی به خود دیده که یکی از آن مدیران سینمایی محمد آفریده بود که از سال […]

پریسا ساسانی: مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویا نمایی در سال ۱۳۶۳ با نام مرکز سینمای تجربی و نیمه‌حرفه‌ای با هدف گسترش آموزش و تولید سینمای مستند و فیلم‌های حرفه‌ای نیمه بلند تشکیل شد و در مدت زمان تشکیل مدیران مختلفی به خود دیده که یکی از آن مدیران سینمایی محمد آفریده بود که از سال ۱۳۸۲ مدیریت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی را به عهده گرفت و تا قبل از پایه‌گذاری جشنواره «سینما حقیقت»، چهار دوره فیلم‌های مختلف اروپا و خاورمیانه را تحت عنوان چشم‌انداز سینمای فرانسه، چشم‌انداز سینمای هلند، چشم اندازه سینمای فلسطین و چشم‌انداز سینمای لبنان برگزار کرد.

چشم اندازهای مدیریت فرهنگی برای جریان سینمای مستقل

در واقع برگزاری هفته‌های فیلم در سینما فلسطین و دعوت از فیلمسازان شهیر سینمای جهان به منظور شناساندن استعدادهای جوانان ایرانی درعرصه فیلم مستند؛ مقدمه‌ای برای پایه‌گذاری جشنواره بین المللی فیلم ستند ایران «سینما حقیقت» شد.

حفظ هویت مستقل سینمای مستند پس از هیجده سال برگزاری جشنواره «سینما حقیقت»/از سیر تا پیاز یک جشنواره

محمد آفریده که دبیری ۳ دوره جشنواره سینما حقیقت را بین سال‌های ۱۳۸۶ تا ۱۳۸۸ به عهده داشت در گفتگو با خبرآنلاین گفت: همه تلاش برای برپایی جشنواره‌ای شایسته درعرصه بین‌الملل بود وامیدواراست سینمای حقیقت یادگاری ماندگار و پر برکت برای آینده سینمای مستند باشد.

با تغییر مدیریت‌ها راه «سینما حقیقت» ادامه پیدا کرد

یکی ازویژگی‌های این جشنواره بین المللی توجه به این موضوع بود که با تغییر مدیریت‌ها، این رویداد سینمایی به قوت خود باقی ماند و در هر دوره‌ای بنابر سیاست‌های سینمایی دولت‌ها فیلم‌های مختلف نمایش داده شد. برهمین اساس شفیع آقامحمدیان که بعد از آفریده سکان اداره مرکز گسترش شد. این جشنواره را به عنوان ۳ دوره به عنوان دبیر برگزار کرد. آقامحمدیان از مدیران با سابقه در صدا و سیما بود که بعدها محمدمهدی طباطبایی نژاد ومحمد حمیدی مقدم نیز با سابقه فعالیت مشابه در تلویزیون مدیران بعدی این مرکز شدند.

حفظ هویت مستقل سینمای مستند پس از هیجده سال برگزاری جشنواره «سینما حقیقت»/از سیر تا پیاز یک جشنواره

در همین راستا محمدمهدی طباطبایی نژاد با روی کارآمدن دولت یازدهم به عنوان مدیرعامل مرکز مسئولیت دبیری ۶ دوره این جشنواره یعنی از هفتمین دوره جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت»  تا دوره دوازدهم را به عهده داشت و در ادامه این مسیر محمد حمیدی مقدم از دوره سیزدهم تا تازه‌ترین دوره یعنی هجدهمین جشنواره را به عهده داشته است و با پایان جشنواره هجدهم  برای ششمین بار بر صندلی دبیری ای رویداد فرهنگی و سینمایی می نشیند.

کدام فیلمسازان در جشنواره «سینما حقیقت» درخشیدند؟

حفظ هویت مستقل سینمای مستند پس از هیجده سال برگزاری جشنواره «سینما حقیقت»/از سیر تا پیاز یک جشنواره

یکی از دستاوردهای سینمای مستند تولد فیلمسازان مستند و مستقل در سینمای ایران بود که  با ساخت آثار مختلف توانستند در جشنواره‌های جهانی حرف تازه‌ای را بیان کنند. به این ترتیب که وحید موسائیان در بخش بهترین مستند بلند با ساخت مستند «سرزمین گمشده» دیپلم افتخار دریافت کرد. راه فیلمسازی موسائیان به پشتوانه شناخته شدن در این جشنواره هموار شد و توانست آثاری چون «گلچهره» و «فرزند چهارم» را ساخت. کیوان علی محمدی و امید بنکدار نیز برای اولین بار برای مستند «M.D.M.A»  در «سینما حقیقت» درخشیدند و این دو فیلمساز در ادامه به صورت مشترک فیلم‌های متعدد مستند، تجربی و داستانی ساختند.

حفظ هویت مستقل سینمای مستند پس از هیجده سال برگزاری جشنواره «سینما حقیقت»/از سیر تا پیاز یک جشنواره

در میان بانوان سینماگر پریوش نظریه نیز برای مستند کوتاه «نزدیک‌تر از نفس» دیپلم افتخار گرفت.

جایزه سینمایی نرگس آبیار از «سینما حقیقت»

نرگس آبیار نامی است که خیلی زود در سینما پیچید. او با ساخت فیلم‌های بلند سینمایی «شیار ۱۴۳»، «نفس»، «شبی که ماه کامل شد» و غیره درخشید. ولی نکته مهم این است که در سومین دوره جشنواره «سینما حقیقت» برای کارگردانی مستند «روز پایان» دیپلم افتخار گرفت.

با توجه به اینکه عمرجشنواره «سینما حقیقت» به عدد ۱۸ رسیده است؛ غیر از فیلمسازانی که از مسیر سینمای مستند به سینمای داستانی رسیدند؛ برخی از فیلمسازان هم بودند که به صورت متمرکز روی سینمای مستند در مقام کارگردان و تهیه کننده فعالیت کردند که ارد عطارپور از جمله مستندسازان پیشکسوت این عرصه است.

 سرمایه‌ای برای آیندگان

عطارپور که فیلم‌های ماندگاری همچون «خلیج فارس» و «پرنیان» را در کارنامه خود دارد، در گفتگو با خبرنگار خبرآنلاین گفت: با وجود نکات مثبت و منفی که در جشنواره «سینما حقیقت» در طول ۱۸ سال‌ برپایی این رویداد سینمایی دیده شده، اما همچنان معتقدم این جشنواره یکی ازمهمترین رویدادهای سینمایی در حوزه مستند است که فیلمسازان جوان آثار یکدیگر را می‌بینند و تبادل نظر می‌کنند. در واقع برپایی جشنواره سینما حقیقت سرمایه‌ای است برای آیندگان و فرزندان ایران.

حفظ هویت مستقل سینمای مستند پس از هیجده سال برگزاری جشنواره «سینما حقیقت»/از سیر تا پیاز یک جشنواره

وی ادامه داد: نبود این جشنواره می‌تواند آسیب بزرگی به نسل جوان فیلمساز وارد کند. چراکه سینمای مستند جایی برای نمایش و در عین حال رقابت می‌خواهد و جشنواره سینما حقیقت این امکان را به فیلمساز می‌دهد.

عطارپور خاطرنشان کرد: با وجود نگاه‌های سیاسی و سانسورکه در طول مدیریت‌های مختلف بر حاکم بوده است؛ اما بازهم محفل مهمی برای تماشای مستندهای ایرانی است. ضمن اینکه راه اندازی چنین جشنواره‌ای در شرایط کنونی میسر نیست و باید داشته‌های فرهنگی خود را در زمینه‌های مختلف حفظ کنیم.

۲۴۳۵۷

منبع خبر ( ) است و جذابان در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 47760 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  50002204039  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه جذابان مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
لینک کوتاه خبر:
تبلیغات
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط جذابان در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید